سیستم تعلیق یکی از اجزای کلیدی و حیاتی خودروهای مدرن محسوب می شود. این سیستم، حفظ راحتی و ایمنی خودروی در حال حرکت را بر عهده دارد و تاثیر چشمگیری بر تجربه رانندگی شما میگذارد.
با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های تعلیق بهبود یافته و عملکرد بهتری نسبت به خودرو های قدیمی ارائه می دهند. بنابراین بهترین نوع سیستم های تعلیق را در جدید ترین خودرو های توسعه یافته دنیا مشاهده می کنیم. در این مطلب از ایران یدک سنتر به معرفی و بررسی سیستم تعلیق انواع خودرو خواهیم پرداخت.
آشنایی با سیستم تعلیق خودرو
سیستم تعلیق خودرو به چه معناست؟ سیستم تعلیق خودرو به انگلیسی Car suspension system نام دارد. به طور خلاصه، این سیستم شبکه ای از اجزای ضربه گیر مانند فنرها و دمپرها است. سیستم تعلیق خودروی شما با جذب انرژی ناشی از دست انداز ها و سایر ضربه های جنبشی، اطمینان حاصل میکند که رانندگی شما ایمن و روان باشد. علاوه بر این، با افزایش اصطکاک لاستیک ها، به لاستیک های شما کمک می کند تا بهتر با جاده در تماس باشند.
بنابراین میتوانید سیستم تعلیق خودروی خود را به عنوان نوعی کالسکه در نظر بگیرید که کابین اصلی خودرو روی آن قرار دارد. کابین شما به دلیل قرار گرفتن روی سیستم تعلیق که به چرخ های خودرو متصل است، در حال حرکت آرام به نظر میرسد. حتی در هنگام رانندگی در یک جاده آسفالت شده ضربه هایی وجود دارد که خودرو و کابین شما با کمک سیستم تعلیق در برابر آن ایمن شده است.
وظیفه سیستم تعلیق خودرو چیست
وظیفه ی سیستم تعلیق در خودرو چیست؟ برای اینکه به طور کامل بفهمید سیستم تعلیق شما چه می کند، باید درک کنید که اگر خودروی شما این سیستم را نداشت چه اتفاقی می افتاد؟
هنگامی که در جاده رانندگی می کنید، لاستیک های اتومبیل شما به طور طبیعی بر روی سرعت گیر ها و دست انداز های مختلف می چرخند. بنابراین ضربه ها با چرخ های خودروی شما تعامل دارند و هر بار نیرویی به چرخ ها اعمال می کنند. قوانین فیزیک حکم می کند که هر نیرویی که بر یک جسم وارد می شود دارای اندازه و جهت است.
هنگامی که با یک دست انداز در جاده مواجه می شوید، چرخ شما را مجبور می کند تا با زاویه عمود (عمودی نسبت به سطح جاده) به سمت بالا و پایین حرکت کند. البته، دست اندازهای کوچک انرژی جنبشی عمودی زیادی را به ماشین شما منتقل نمی کند. اما دست اندازهای بزرگتر جاده می تواند مقدار زیادی انرژی را به چرخ ها منتقل کند. بنابراین هنگامی که چرخ های ماشین شما به یک دست انداز برخورد می کند، ماشین شما انرژی دریافت می کند و به سمت بالا یا پایین تکان می خورد.
اگر سیستم تعلیق نداشتید، تمام آن انرژی به قاب (کابین) ماشین شما منتقل می شد. این نوع انتقال انرژی می تواند در بهترین حالت، افراد داخل ماشین را آزار دهد. علاوه بر این، ممکن است هر بار ماشین شما چسبندگی خود به سطح جاده را از دست بدهد و باعث شود چرخ ها به بالا بپرند و سپس به سطح جاده سقوط کنند. بنابراین یکی از مهم ترین وظایف سیستم تعلیق خودرو حفظ تعادل و چسبندگی خودرو به سطح جاده است.
اجزای سیستم تعلیق خودرو
در ادامه به مهم ترین قطعات سیستم تعلیق خودرو خواهیم پرداخت:
- فنرهای تعلیق: این فنر ها قسمت اصلی تعلیق هستند که وزن خودرو را تحمل کرده و نیرو های لرزشی را جذب می کنند.
- شوک آبسوربر ها: شوک (که دمپر نیز نامیده می شود)، تکانه های انرژی جنبشی مختلفی را که تایرهای شما هنگام تماس با جاده منتقل می کنند را جذب و کاهش می دهند. بنابراین دمپر ها برای کاهش نیروهای لرزشی تولید شده توسط حرکت صعودی و نزولی خودرو استفاده می شوند.
- سیستم تعلیق: این قسمت شامل سیستم هیدرولیک، سیستم پنوماتیک یا سیستم الکترونیکی است که کنترل حرکت تعلیق خودرو را بر عهده دارد.
- بازو های تعلیق: این بازو ها از جنس فلز یا آلومینیوم هستند و به فنر ها متصل هستند تا حرکت صعودی و نزولی خودرو را کنترل کنند.
- بلندگو های تعلیق: این قسمت ها برای جلوگیری از تماس بین بخش های مختلف سیستم تعلیق خودرو و قسمت های دیگر برای کاهش اصوات ناخواسته استفاده می شوند.
- لاستیک ها: لاستیک ها کار اصلی تعلیق را انجام می دهند. وزن خودرو را حمل کرده و فشار ناشی از حرکت خودرو را جذب می کنند.
انواع سیستم تعلیق خودرو
در ادامه به مهم ترین انواع سیستم تعلیق خودرو خواهیم پرداخت:
1- سیستم تعلیق مستقل: در این نوع سیستم، هر چرخ خودرو مستقل از دیگر چرخ ها دارای سیستم تعلیق است. این نوع سیستم تعلیق، کنترل و راحتی رانندگی را بهبود میبخشد.
2- سیستم تعلیق معلق: در این نوع سیستم، هر دو چرخ جلو و عقب مستقل از یکدیگر تعلیق شده اند. این نوع سیستم تعلیق برای جلوگیری از لرزش و وارد شدن شوک به خودرو در مسیر های پر فراز و نشیب کاربرد دارد. همچنین از این نوع سیستم تعلیق در خودرو های بلند استفاده میشود.
3- سیستم تعلیق هوا بگیر: در این نوع سیستم، تعلیق خودرو با استفاده از هوا و فشار کنترل می شود. این نوع سیستم تعلیق به منظور افزایش راحتی در رانندگی مورد استفاده قرار میگیرد.
4- سیستم تعلیق پیشرانشی: این نوع سیستم، برای کاهش لرزش و وارد شدن شوک به خودرو در مسیر های دشوار و دارای سطوح نامناسب و در موقعیت های خاصی از جمله خودروهای باری کاربرد دارد.
سیستم تعلیق خودرو چگونه کار می کند؟
مراحل کار سیستم تعلیق خودرو به شرح زیر است:
سیستم تعلیق انرژی انتقال یافته از طریق چرخ های ماشین شما را جذب کرده و به کابین خودروی شما کمک میکند تا به راحتی بر روی سیستم تعلیق حرکت کند، حتی زمانی که در جاده های پر افت و خیز رانندگی می کنید!
دو مؤلفه اصلی ذکر شده در بالا (جذب و کنترل انرژی)، هر دو نقش حیاتی در این فرآیند دارند. دمپر ها تکانه ها را جذب می کنند و انرژی جنبشی به جای انتقال به کابین خودروی در طول دمپر ها حرکت می کند.
در همین حال، فنر های متصل به سیستم تعلیق شما خم می شوند و منبسط می شوند تا اتلاف آن انرژی جنبشی را کنترل کنند. آنها همچنین از بالا و پایین رفتن بیش از حد سیستم تعلیق خودروی شما جلوگیری می کنند. بنابراین هر دوی این مؤلفه ها در کنار هم، حس شما در هنگام سواری با خودرو را نسبتاً مسطح و یکنواخت نگه میدارد.
سخن پایانی
در این مقاله همه چیز درباره سیستم تعلیق خودرو را مورد بررسی قرار داده و به نقش مهم این سیستم در عملکرد و ایمنی خودرو پرداختیم. سیستم تعلیق خودرو باعث ارتقای ایمنی، راحتی و کارایی خودرو می شود. از آنجا که تعلیق خودرو مستقیماً بر تماس خودرو با جاده تاثیر میگذارد، طراحی و عملکرد درست سیستم تعلیق از اهمیت بسزایی برخوردار است. به طور کلی، سیستم تعلیق خودرو یکی از عناصر کلیدی در بهبود ایمنی و نوسان کمتر خودرو ها محسوب میشود. بنابراین توجه به استاندارد سیستم تعلیق خودرو بسیار مهم است. امیدواریم با مطالعه این مطلب بیش از پیش با سیستم تعلیق خودرو آشنا شده باشید.